Tramstatie Lier


Buurtspoorwegen te Lier.


Aan de huidige Tramweglei ( achter het Leopoldplein) stond vroeger een hangar voor de stoomtrams (stelplaats).

Vanaf 1889 reed er een stoomtram (gemengd vervoer: personen en goederen) van Lier naar Antwerpen over Broechem.

De lijn liep via de Lispersteenweg, Lisperstraat naar de Grote Markt. Met een wijde boog liep ze naar de Florent Van Cauwenberghstraat en de Kolveniersvest. Op de hoek van deze straten was er een probleem. In zowel de Florent Van Cauwenberghstraat als de Kolverniersvest liep het spoor rechts in de straat. Er was echter te weinig plaats om een boog aan te leggen. De hoek werd onteigend en afgeschuind.

Het spoor liep verder via de Antwerpsestraat naar het station. Op de parking van de Tramweglei bevond zich een groot emplacement en een depot. Op de Tramweglei en het Leopoldplein vond de tram aansluiting met het grote spoor en de goederen konden er overgeladen worden.

Aanvankelijk werd de komst van de buurtspoorwegen in de Lierse pers enthousiast onthaald. Na een tijd waren vooral de bewoners van de Lisperstraat niet meer zo enthousiast wegens de rook van de stoomlocomotieven. Een venster open zetten kon niet meer.

De lijn werd geëlektrificeerd in 1930 en werd afgebroken rond 1950.

Ook de lijn uit Rumst (opgericht in 1902 en opgeheven in 1949) liep door de Kolveniersvest naar de stelplaats aan het station, de ‘tramstatie’ in de volksmond.

De lijn uit Putte (opgericht in 1908 en opgebroken tijdens WO II) eindigde op de Hoogveldweg. De lijn doortrekken naar het station via de smalle Berlarij was geen optie. Het ontbreken van een overlaadstation met de ‘grote’ spoorweg was een enorme handicap. Vergeefs ondernam de buurtspoorwegen enkele pogingen om toch naar het station te rijden. Zij stelden ooit voor om de lijn te verlengen naar het station via de Leuvensevest, Begijnenvest en Kanunnik Davidvest.

Ook ondernam ze pogingen om een aansluiting te verwezenlijken naar de spoorweghalte aan de Kesselsesteenweg.

LMS heeft van het depot aan de tramweglei een maquette gemaakt die aansluit aan de baan van station LIER. Gezien er weinig of geen foto's of afbeeldingen bestaan zijn de alle gebouwen zelf gemaakt aan de hand van de plannen die we gevonden hebben in het archief van het trammuseum te Berchem. Tijdperk jaren '50.